

FERMA DE LAPTE DE CAPRA
Ian 2025
Introducere:
Trecând prin caz, pregătește-ți punctul de vedere, respectând indicațiile referitoare la personajul pe care îl “interpretezi”.
Aici vei găsi o serie de informații, sumare. Desigur că în viața reală ai putea avea access și la altele. Astăzi, nu vei avea. Folosește ceea ce deja știi, estimează restul. Ai libertatea să creezi date noi neincluse în cuprinsul cazului, care să îți susțină recomandările sau deciziile.
Iți propunem acest studiu de caz pentru ca tu să înveți ceva despre tine, nu ca să rezolvi un set specific de probleme de business. Cel mai important lucru pe care te invităm să il faci este sa iți monitorizezi lumea ta interioară – ce gânduri iți trec prin minte, cum te simți, care sunt elementele care declanșează gândurile și emoțiile respective. Aceste lecții te vor ajuta mai departe în viața ta.
Acest studiu de caz omite în mod intenționat elemente numerice, precum sumele cheltuite pentru achiziții, valoarea totală a investiției estimată și recalculată, producția de lapte/ capra etc.
Motivul este acela că ne propunem să ținem acest studiu de caz în zona strategică, deoarece în timpul alocat acestui exercițiu oricum nu ar intra toate elementele de calcul și documentarea/ verificarea acestora.
Ne dorim sa iei de aici câteva lecții de viața care să iți fie utile începand de maine și nu faptul că o capră de o anume rasă produce, la maturitate, X litri de lapte. Aceasta a doua informație o poti găsi și singur/ă.
Personajele:
Proprietarul afacerii, care deține 75% din capitalul social.
Partenerul de viața al proprietarului, care nu este acționar în mod direct.
O rudă de grd 2 – co-acționar (dar care nu participă decât foarte rar in procesul decizional) această persoana deține 25% din capitalul social și locuiește în alta parte, nu la Pensiune.
Un consultant extern, permanent implicat în decizii în rol de expert, el/ea fiind medic veterinar. Această persoană nu deține acțiuni.
Contextul:
Afacerea de baza este, pentru moment, o Pensiune turistică de mici dimensiuni (<15 camere) amplasată în zona de deal/ munte, într-o regiune relativ non-turistică, la 1-2h distante de alte zone turistice “clasice”.
Este un business construit de la zero. Proprietarii fiind prima generație de antreprenori.
Proprietarul majoritar locuiește impreună cu familia sa (partener + 1 copil) in clădirea administrativă a Pensiunii.
După 5 ani de activitate, în urma unor analize privind consumul de materii prime, actionarii decid să se extindă pe lanțul valorii adăugate cu o ferma producătoare de lapte de capră (si produse derivate, desigur!).
Experiența lor anterioară în raport cu subiectul ferma de animale este doar cea referitoare la Centrul de echitație pe care l-au dezvoltat tot de la zero, la pachet cu pensiunea.
De la înființare (acum 5 ani) în fiecare an au dezvoltat câte ceva nou – elemente care au legatură cu turismul ecvestru, elemente referitoare la organizarea de evenimente de până la 150 de persoane etc.
Au planuri de dezvoltare a conceptului Pensiunii și în continuare.
Cum se va desfășura acest studiu de caz:
Veți fi împărțiți în 4-5 grupuri, astfel încât fiecare grup va parcurge studiul de caz.
Vi se va cere sa luați câteva decizii, pe durata a mai mult de 3 ani.
Studiul de caz începe în octombrie 2019 și se încheie în decembrie 2023.
Uneori veți primi informații înainte de a începe procesul decizional, alteori le veți primi în timpul procesului decizional. Din când în când le veți primi după. VUCA.
Vor fi două tipuri de activitate, în interiorul fiecărui grup:
- Fiecare cu gândurile și planurile sale
- Interacțiune cu ceilalți (vă rugăm să urmăriți informațiile care sunt marcate cu liniuță de dialog și să le folosiți ca atare)

Etapa nr 1: Care este viziunea? (octombrie 2019)
Definește: poziționarea pe piață a produselor fermei, lista de produse, dimensiunile fermei, in contextul unui concept de tip “farm to fork”, “local” si “sezonier”.
Libertăți: poți să imaginezi orice, referitor la Pensiune sau Ferma, Orice este permis în aceasta fază și este considerat fezabil, în măsura în care viziunea are logica de business (este ancorată în nevoi existente sau viitoare)
Fă abstracție de orice detaliu tehnic (producția de lapte/ capita etc).
Situația din zona: nu există ferma de lapte pe o rază de 100km.
Etapa nr 2: Etapele de implementare (februarie 2021)
Știind că la final de 2019 ai depus un proiect pentru aceasta fermă iar in mai 2021 cumperi primele capre pe banii tai (AM).
- De la ce dimensiune începi?
- Care sunt principalele etape de dezvoltare pe care le planifici?
- Cum estimezi că vei incheia 2021?
Etapa nr 3 – Cum continui?
(dec 2021)
Etapa nr 4
– Estimare data start ferma permanentă =?
– Ce faci mai departe?
(dec 2022)
Etapa nr 5
– Start construcție =?
– Cum construiești – cum e bine sau cum e in plan?
INEFICIENțE
Ce faci cu depășirile de buget? (care sunt semnificative)
Ce modifici la viziune? (ce adaugi, ce elimini, ce transformi)