Negru obisnuit, de business
Imi plac evenimentele de tot felul: finante, HR, vanzari, marketing, specifice de industrie, de comunitate. La orice eveniment intalnesc cel putin o persoana de la care am ceva de invatat, strict pe durata evenimentului, fara sa mai iau in considerare eventualele interactiuni de dupa eveniment.
Oricand particip la un eveniment ma uit cu atentie la cateva elemente de baza: organizarea generala (spatiul, lumina, ventilatia, serviciile de catering), ecusoanele (cele mai multe scrise cu un font minuscul sau de o forma care se roteste astfel incat sa nu vezi niciodata numele purtatorului), materialele specifice evenimentului (daca exista), activitatile, invitatii, participantii si desigur gazdele.
Indiferent de tema evenimentului, ora din zi sau locatia, ma izbeste fenomenul pe care eu l-am denumit „negrul obisnuit, de business”. Acesta este acel negru al costumelor barbatesti care face imposibila diferentierea in memoria mea a persoanelor noi pe care le intalnesc si sunt imbracate intr-un costum negru. Este negrul rochiei clasice care are acelasi efect asupra memoriei mele. Este negrul abordat in proportie de peste 80% in vestimentatie, deopotriva de catre femei si barbati din principalele doua motive: „e business” si „merge la orice”.
Recunosc desigur ca exista o categorie de oameni carora le sta exceptional de bine in negru. Stiu totodata ca aceasta categorie de populatie nu are cum sa reprezinte mai mult de 50% din totalul participantilor la un eveniment.
In plus, exista domenii in care nu prea poti scapa de acest negru „business”. Cum ramane cu restul?
Particip la o decernare de premii de Marketing, pentru Branding, premiile se acorda in loturi de cate 10, pe sectiuni. La fiecare sectiune 8 din 10 brand manageri sau manageri de marketing sunt imbracati in negru, fara accesorii care sa puna in valoare eventualul material sau croi deosebit.
In alta luna particip la un eveniment de vanzari: negrul este la ordinea zilei pana si pentru cei 10 invitati (toti sunt imbracati in costum negru). Dintre ei, 6 aveau cravata rosie si 4 albastra.
Ati observat ca majoritatea organizatorilor de evenimente sunt imbracati, in cadrul evenimentul, in negru? Adiacent, personalul de receptie, indiferent daca sunt angajati proprii sau personal extern specializat sunt de regula imbracati in negru. In cazul personalului de receptie exista o explicatie, deci si pe ei ii putem intelege.
Observatia privind „negrul obisnuit, de business” este la fel de valabila si pentru intalniri restranse (mai putin de 20 de persoane). Rar vei avea ocazia sa vezi o intalnire de afaceri cu mai putin de 70% negru, la nivel cumulat cromatic.
Cand particip la evenimente eu aleg strategia „culoare diferentiatoare”. Motivul este acela ca indiferent de ce culoare as alege am garantia ca voi iesi in evidenta in raport cu restul. Voi fi usor de reperat pentru cei care ma cunosc. Voi fi usor de retinut pentru cei care ma intalnesc pentru prima data. Efortul depus pentru a evita negrul sau macar a-l insoti cu o culoare consider eu ca este mic in comparatie cu beneficiile pe care le pot obtine.