Cum s-a nascut ImprovBusiness

Povestea liniei de servicii ImprovBusiness incepe cu Elena Paslaru. Ea este o colega alaturi de care lucrez din anul 2007 in proiecte educationale cu preponderenta adresate grupei de varsta 14-18 ani. Elena a participat la cursurile deschise sustinute de Improvisenyland.

In pregatirea taberei Leadership Autentic (proiect al Fundatiei Leaders), Elena a recomandat includerea in programul activitatilor a unui workshop de teatru de improvizatie. Zis si facut, Adina Sandu, directorul de program a acceptat si din partea Improvisneyland au fost invitate Monica Anastase si Rozana Radu.

Tabara de vara Leadership Autentic este momentul in care eu m-am intalnit oficial pentru prima data cu improvizatia si cu Improvisneyland. Am stat de vorba cu Rozana si Monica inainte si dupa curs, am participat si eu la activitati, am observat si analizat ce se intampla acolo.

Am fost impresionata de energia generata, de pragmatismul invataturilor si de faptul ca actiunea prima in fata vorbitului. Devine astfel evident raspunsul pe care l-am dat la intrebarea Adinei «Ne inscriem la toamna la cursuri ?» (sustinute de Improvisneyland).

A venit toamna, am inceput cursurile. I-am avut profesori pe Madalin Mandin si pe Axel Moustache pentru modulul de incepatori, modulul de avansati, pe Radu Ciobanasu pentru un prim  laborator etc. Entuziasmul meu crestea.  Experienta improvizationala m-a transformat. Am inceput « sa umblu cu cuvintele la mine ». Am considerat ca ar fi fost utila procesarea exercitiilor in beneficiul aplicatiilor de afaceri, de exemplu in procesul de vanzare, in cel de consultanta (cu titlu general), in cel de recrutare, de management, de leadership si asa mai departe. Am inteles si ca ma atrageau mai mult aplicatiile « de viata reala » ale improvizatiei decat « partea de spectacol ».

A venit luna decembrie si am convocat o sedinta cu echipa Improvisneyland. Le-am propus sa dezvoltam impreuna o serie de activitati in care instrumentele teatrului de improvizatie sa fie mai specific aplicate/utilizate in adresarea unor nevoi de business. Au spus da. Mai lucrasera proiecte in domeniul business, nu era ceva complet nou, dar modul de lucru, continutul si metodele erau de aceasta data diferite. La momentul respectiv, din prea mult entuziasm personal eu nu am remarcat scepticismul lor. Pe repede inainte fac un salt pe firul povestii: am aflat ulterior ca inaintea mea au mai fost «oameni de afaceri » care le-au propus diverse parteneriate. Dupa cum timpul a demonstrat, niciuna dintre propunerile anterioare nu s-a materializat.

Asa s-a nascut ImprovBusiness:  o intrebare si un raspuns – « da ». La momentul respectiv nu a primit nici nume, nici website, nici logo. A primit in schimb energia celor 7 actori si a mea. A primit sustinerea echipei de business din care eu fac parte. Mai tarziu (adica peste o luna sau doua) a inceput sa primeasca raspunsuri afirmative din partea clientilor.  Pana la data nasterii oficiale a ImprovBusiness ca linie independenta de servicii 14 clienti diferiti au spus « da » si alaturi de ei am realizat 15 proiecte ImprovBusiness.

Pana la instiutionalizarea oficiala a ImprovBusiness mai erau de facut cateva lucruri. Acestea au fost facute de Alina Sirbu, membrul de echipa cu numarul 9. Circuitul s-a repetat si in cazul ei, a participat la un proiect in calitate de observator, s-a inscris la cursurile deschise sustinute de colegii de la Improvisneyland si apoi a creat planul pentru ca acest tip de proiect sa fie identificat si identificabil. Abilitatile ei strategice au dat forma finala pe care o puteti vedea acum.

Contributiile individuale ale fiecaruia au fost ca piesele unui puzzle creat in timp, pentru care nu am avut  “the big picture”.  Energia (dementa) a lui Madalin Mandin, crezul ca orice este posibil al lui Axel Moustache, feedbackurile pragmatice ale Monicai Anastase, intuitia (intotdeauna pozitiva) a Rozanei Radu, caldura sufleteasca (si incurajarile neconditionate) a(le) Andreei Samson, inspiratiile (exact la momentul potrivit) ale lui Pavel Barsan si calmul (si abilitatea de a se juca ale) lui Radu Ciobanasu au asigurat o continuitate de nezdruncinat a demersurilor ImprovBusiness. Au inceput apoi sa apara proiecte care au venit dinspre teatru catre afaceri (adica fix invers decat a fost proiectat initial proiectul), au aparut cereri colaterale pentru spectacole si apoi recomandarile.

Neavand termen de comparatie ne-a trebuit foarte mult timp sa intelegem cu adevarat cat de buna este metoda noastra combinata si ce rezultate produce.  Am avut experienta unui proiect de lunga durata in care am lucrat cu un client extrem de competent la formularea de feedback. Inchierea proiectului a adus cu sine un feedback scris care a determinat primul salt de incredere interioara (a noastra). A urmat un follow-up pentru un alt proiect de lunga durata si am descoperit ca participantii au costruit pentru ImprovBusiness o categorie speciala in randul experientelor care i-au dezvoltat si mai ales transformat. Nimic nu se compara cu ImprovBusiness deci ei au considerat ca daca nu se compara atunci nu trebuie comparat.

Al doilea declick a fost generat de un coleg care are cea mai mare experienta de afaceri dintre noi. El s-a declarat imposibil de convins de valoarea/utilitatea ImprovBusiness. Apoi, a avut ocazia sa lucreze intr-un proiect si separat sa experimenteze mici interventii specifice in alte proiecte/programe. Sa ne intelegem, nu il veti gasi pe o scena jucand teatru de improvizatie, dar daca il veti intalni, va va spune cat de util este ImprovBusiness ca instrument de dezvoltare.

Al treilea declick si cel care a facut ca aparitia liniei de servicii ImprovBusiness sa devina iminenta a fost generat de Alina. Experienta ei anterioara a fost de partea cealalta  a mesei, adica pana la intalnirea ei cu ImprovBusiness ea a fost mai mult client decat furnizor. Cand a vazut ce se poate obtine cu ImprovBusiness, a redactat imediat planul pentru proiect si pentru primul modul deschis care a primit numele de ImprovBusiness Academy (toate cele anterioare fiind personalizate pentru clientii care au contractat respectivele programe).

Din acest punct si pana pe 17 iunie 2016 cand i-am declarat nasterea oficiala a mai fost doar un pas, mare ce-i drept, si anume explicarea inteligibila a ce este, ce face si la ce este bun ImprovBusiness. In aceste luni, combustibilul care a alimentat motorul proiectului a fost in totalitate format din viziunea si increderea Alinei.

Acum va pot invita sa accesati siteul www.improvbusiness.ro si sa va inscrieti la prima (iulie 2016) sau a doua (septembrie 2016) sesiune ImprovBusiness Academy sau sa recomandati unui coleg/unei colege sa se inscrie.

In inchierea povestii despre aparitia IB redau citatul cel mai recent (si totodata elocvent) al unei participante la un proiect ImprovBusiness : « Am descoperit usi acolo unde pana atunci considerasem ca exista doar ziduri ».