School mai mult decât Tech
Înainte să fim tech, suntem cu toții soft. Oricât de profesioniști am fi, oricât de conectați cu domeniile inovative și cu dezvoltarea tehnologiei, dacă nu avem ceea ce numim soft skills, ratăm o experiență completă a statutului de profesionist. Cererea de formări tehnice este foarte mare, în timp ce în practică este nevoie si de educație în materie de competențe asa-zise “soft”. Ne referim aici la empatie, abilități de comunicare, abilități lingvistice, obiceiuri și hobby-uri personale, gestionarea timpului, munca în echipă și abilități de a gestiona resurse sau echipe.
Finalul lui septembrie 2021 a reprezentat pentru mine cel mai bun exemplu despre valoarea adăugată pe care includerea unor activități de soft skills le aduce unui training tehnic. Povestea a început în primăvară, cu un elaborat proces de recrutare care a avut drept scop identificarea celor mai potriviți participanți. De remarcat ca am spus “cei mai potriviți” și nu “cei mai buni”. După selecție, a început ceea ce urma să se dezvăluie ca fiind un proces de devenire care a durat un total de 12 săptămâni – Tech School. Aproximativ 10% din timpul de formare a fost alocat subiectelor soft skills, iar 90% subiectelor tehnice Java, HTML/CSS, Angular, React etc.
Din experiență, am propus ca în prima parte a programului subiectul adresat să fie Managementul Energiei – numit popular Managementul Timpului, pentru ca pe durata Tech School-ului participanții să poată pune în practică cele învățate, știind că programul nu era nici lejer și nici simplu, iar vara este plină de tentații. În ultima parte a programului am inclus competențele de prezentare în fața unui public, pe scurt, Abilități de Prezentare deoarece participanții – tineri între 20 și 25 de ani, aveau de realizat și un proiect în echipă, rezultând astfel 7 soluții tehnice care trebuiau și prezentate. Am lucrat un modul de antrenament al discursurilor individuale, și două pentru prezentarea proiectelor de echipa, care la momentul respectiv nu erau încă finalizate.
M-au impresionat câteva aspecte:
- disponibilitatea participanților de a face prezentările de proiect într-o etapă intermediară, în care demo-urile evident că nu funcționau, iar o parte din elementele din aplicații nu existau,
- abilitatea tinerilor prezenți la training de a transpune cele învățate în practică,
- nivelul de atenție acordat fiecărei prezentări,
- disponibilitatea de a oferi 6 rânduri (a se citi runde) de feedback, câte unul pentru fiecare proiect al colegilor.
M-am bucurat ca au dedicat atâta energie unui modul de training în care tot ce am predat în materie de concept/teorie a fost pe marginea prezentărilor lor. Am adoptat ciclul ”practica și apoi teorie”, urmată de încă o practică și tot așa, de 7 ori într-o singură zi. M-a entuziasmat să văd prezentările cursanților de la festivitatea de absolvire. Au integrat tot ce am lucrat în materie de soft skills. Au dedicat timp și energie pregătirii prezentării. Au înțeles și aplicat conceptul de roluri în echipa de prezentare, nu doar în echipa de lucru. Și-au gestionat ego-urile într-un mod care a creat valoare pentru fiecare dintre ei. Așa arată învățarea, în adevăratul sens al cuvântului. Evoluția unora dintre participanti a fost atât de evidentă, încât mi-aș fi dorit să avem posibilitatea să facem un fel de galerie ”înainte și după”. E foarte simplu – când pui în valoare omul și pui valoare pe om, acesta se arată. Și, inevitabil, el/ea este un om frumos.
La finalul Tech School, mulți dintre participanți au răspuns “trainingurile de soft skills” la întrebarea de feedback: “Care a fost partea memorabilă a programului?”. Deși proporțional și evident din titlu, Tech School a fost despre competențe tehnice de programare, experiența va rămâne în memoria și sufletele lor puternic ancorată în elementele de colegialitate, atenție și disponibilitate, oferite de cei 20 de oameni care au predat, mentorat sau supravegheat proiectul. Am adresat nevoia profund umană de a fi văzut, cunoscut și recunoscut, iar în schimb am primit implicare, dedicare și 7 proiecte realizate foarte bine în timp foarte scurt.
Se poate deci. Reteta e clară – ce oferi, aia primești. Când e vorba de oameni inteligenți și cu obiective clare, vei primi chiar mai mult decat te-ai astepta. Respectul este determinant. Înainte de subiect, formarea reprezintă o transformare a individului. Cu cât mai largă aplicabilitatea subiectului, cu atât mai relevantă experiența, cu atât mai profundă transformarea.
Că participantii la Tech School sunt inteligenți și muncitori, era clar de la bun început. Ceea ce a devenit clar la final este că expunerea la combinația potrivită de experiențe educaționale le-a permis să își dozeze și concentreze eforturile către performanță. Știm asta din feedback-urile tehnice asupra proiectelor. Și mă întreb, de ce în 2022 încă mai trebuie să facem pledoarie pentru importanța educației în materie de competențe asa-zise “soft”? De ce ele încă lipsesc din unele (multe) parcursuri educaționale? De ce încă există alocări de buget pentru formări tehnice, pentru ca “sunt necesare”, în timp ce restul de competențe sunt trecute la “da, dar…”.?